יום שלישי, 3 בנובמבר 2009

7 עובדות על דיכאון

  1. ב – 5.11.2009 יצוין בישראל ובעולם יום המודעות הבינלאומי לדיכאון. מדובר במחלה הנפשית הנפוצה ביותר בישראל ובעולם. המחלה פוגעת בתפקוד היומיומי של החולים ומהווה עול כלכלי לחולה ולבני משפחתו. ארגון הבריאות העולמי ה – WHO מעריך שעד שנת 2020 עלולה מחלת הדיכאון להיות מדורגת במקום השני מבין המחלות החמורות בעולם אחרי התקפי לב, מבחינת העול הגלובלי שהיא מהווה על האנושות, בגלל אובדן ימי עבודה ובשל עלויות הטיפול הגבוהות. 

 

  1. על פי הערכות כלל עולמיות כ – 13% מהאוכלוסייה סובלים מדיכאון. מסתבר כי מבחינה סטטיסטית הסיכון של ציבור הנשים לסבול מדיכאון יותר גבוה מאשר אצל גברים. ישנן מספר סיבות לכך שהחשובות ביותר הן התניות חברתיות ותרבותיות, נטייה פסיכולוגית של נשים יותר להפנמה ופחות להחצנה של רגשות, שינויים הורמונאליים ומודעות רגשית גבוהה יותר. רק ברחבי ארצות הברית למשל, כ - 10% מהנשים סובלות מדיכאון בעוד רק כ  -4% מהגברים. בישראל סובלים ממחלת הדיכאון כ – 250 אלף נשים וגברים.

 

  1. החדשות הטובות הן שבעשורים האחרונים מתמודד עולם המדע היטב עם מחלת הדיכאון ומגוון רחב באופן יחסי, של תרופות יעילות פותחו על ידי מספר חברות תרופות מהגדולות בעולם. רק בשנה שעברה דווח על יותר מ - 2.3 מיליון מרשמים שנרשמו לתרופות נגד דיכאון בישראל בלבד.

 

  1. החדשות הפחות טובות שאף פעם לא עשו להן יחסי ציבור, הן שחלק מתרופות אלו יוצרות תופעות לוואי של הפרעות בתפקוד המיני, ירידה בליבידו, השמנה ותשישות. על פי הערכות כלל עולמיות כ – 60% מהנוטלים תרופות נגד דיכאון עשויים לחוות תופעות לוואי של הפרעות בתפקוד המיני. עובדות אלו ואחרות עשויות לגרום למטופלים להפסיק ליטול את התרופות שנרשמו להן.

 

  1. סקר ישראלי חדש שנערך לאחרונה בקרב 180 פסיכיאטרים מכל רחבי הארץ חשף נתונים מדאיגים על הסיבות להפסקת הטיפול התרופתי בנוגדי דיכאון. מהסקר עלה כי הסיבה העיקרית להפסקת תרופות נוגדות דיכאון בקרב חולים ישראל היא הפרעה בתפקוד המיני. על פי הסקר, למעלה מ 30% מחולי הדיכאון בישראל דיווחו כי הם מפסיקים ליטול תרופות באמצע הטיפול בעקבות תופעת לוואי של הפרעה בתפקוד המיני ומעל 25% מחולי הדיכאון מפסיקים את הטיפול בעקבות עלייה במשקל. ממצאי הסקר תואמים את המחקרים שנערכו ברחבי העולם אשר קבעו כי 97% מהסובלים מדיכאון ונוטלים טיפול תרופתי סובלים גם מתופעות לוואי של השמנה, תשישות ופגיעה בתפקוד המיני. חלקם אף נמשכות לאחר סיום הטיפול התרופתי.  הסקר נערך עבור חברת התרופות גלקסו סמית קליין (GSK) ישראל באמצעות חברת מדיקל מדיה.  

 

  1. אחת הדרכים להתמודד עם הפסקת הטיפול התרופתי היא פיתוח של תרופות נוגדות דיכאון בעלות מנגנון פעולה אשר מונע חלק מתופעות הלוואי ובכך מבטיח התמודדות יעילה יותר עם מחלת הדיכאון. כזו היא תרופה חדשה אשר אושרה לאחרונה על ידי משרד הבריאות ויש לה פחות תופעות לוואי של הפרעות בתפקוד המיני, השמנה ותשישות. מדובר בתרופה בשם וולבוטרין (XL Wellbutrin) המסייעת ביצירת איזון בין שני סוגי נוירוטרנסמיטרים (מעבירים בין עצביים), דופאמין ונוראדרנלין על ידי עיכוב ספיגתם מחדש.

 

  1. ידוע שהדופאמין אחראי על מוטיבציה, תחושת עונג, עניין וריכוז ושנוראדרנלין אחראי על אנרגיה וערנות. רוב חולי הדיכאון סובלים מירידה בעניין, מחסור באנרגיה וירידה במוטיבציה ועל כן, איזון בין שניהם מטפל ביעילות במחלת הדיכאון ומונע את תופעות הלוואי שכה מאפיינות תרופות לטיפול בדיכאון. וולבוטרין היא נוגדת דיכאון ייחודית (anti-depressant) מדור חדש המבוססת על מנגנון של עיכוב הספיגה ( re – uptake)  של הנוירוטרנסמיטרים, דופאמין ונוראדרנלין. מכיוון שאינה מעכבת ספיגת סרוטונין כמו רוב התרופות המוכרות למניעת דיכאון, היא גורמת פחות הפרעות בתפקוד המיני והשמנה, ואף מסייעת להקל על תחושת העייפות, התשישות והטשטוש המהווה חלק מחייהם של מרבית הסובלים מדיכאון.

יום בריא!