יום שלישי, 2 ביוני 2009

עישון מזיק לאהבה


זה שהעישון מזיק לבריאות כבר ידענו, אבל סקר חדש שנערך השבוע מגלה ממצאים מרתקים ומביא למסקנה המתבקשת כי עישון מזיק גם לחיי האהבה. על פי הסקר שנערך לפני מספר ימים בקרב כ - 500 נשים וגברים מסתבר כי רוב הישראלים לא היו יוצאים לדייט עם מישהו שמעשן ואף יתרה מכך לא היו מפתחים עימו מערכת יחסים ארוכת טווח. ציבור המשתתפים בסקר נשאלו האם היו יוצאים לדייט עם מישהו או משהיא שמעשנים והתשובות התפלגו על פי הממצאים הבאים, למעלה ממחצית הישראלים (53%) ציינו כי לא היו יוצאים לדייט עם מישהו שמעשן ואף לא היו מפתחים מערכת יחסים ארוכת טווח עם מעשן. כאשר נבדקה סוגיית המגדר הסתבר כי 54.4% מהנשים לא יצאו לדייט עם מעשן בעוד קצת פחות מזה 51.9% מהגברים לא יצאו לדייט עם אישה שמעשנת. נתון דומה עלה כאשר נשאלו המשתתפים לגבי מערכת יחסים ארוכת טווח. 54.4% מהנשים אמרו שלא יפתחו מערכת יחסים ארוכת טווח עם מעשן וקצת פחות מזה, 51.7% מהגברים טענו כך. שיעור סרבני הדייט עם מעשן, גבוה במיוחד בקרב הלא מעשנים (66%), גילאי 55+ (כ-70%), נשואים (כ-61%), חרדים ודתיים (כ-70%) בקרב הגרים באזור ירושלים והסביבה (כ-65%). יחד עם זאת גם בקרב אלו שכן מעשנים, קיימת התנגדות לצאת לדייט עם מישהו שמעשן. 30% מאלו שמעשנים מדי פעם וכן 12% מאלו שמעשנים באופן קבוע הצהירו שלא יצאו לדייט עם מעשן.

כאשר נשאלו המשתתפים אם היו מפתחים מערכת יחסים ארוכת טווח עם מישהו שמעשן אך היה מעוניין להיגמל מעישון, ירד שיעור אחוז המציינים כי לא היו מוכנים, לכ-1/3 מהמשתתפים (30%). שיעור זה עלה בקרב הלא מעשנים (37%), גילאי 55+ (כ-44%), נשואים (כ-35%) והחרדים ודתיים (כ-42%). ניתן לראות ששיעור הלא מעשנים שלא היו מוכנים לצאת לדייט או לפתח מערכת יחסים ארוכת טווח עם מעשן ירד לכמעט מחצית כאשר נוספה ההתניה בדבר נכונותו של המעשן להיגמל מעישון ולעובדה חשובה זו כדאי לעשות קצת יחסי ציבור. שיעור הרווקים שהיו מוכנים לצאת לדייט עם מעשן או לפתח מערכת יחסים ארוכת טווח עם מעשן (כ-62%) עלה בכ-20% כאשר נשאלו אם היו מוכנים לפתח מערכת יחסים עם מעשן שהיה מעוניין להיגמל מעישון (84%).

בין תושבי הערים השונות בלטו הבדלים משמעותיים בין תושבי תל אביב והסביבה הסובלניים יותר כלפי מעשנים לעומת תושבי ירושלים ותושבי חיפה והצפון. 53% מתושבי תל אביב והמרכז הצהירו שכן יצאו עם מעשן בעוד רק 32% מתושבי ירושלים ו- 40% מתושבי חיפה והצפון טענו כך. באשר לתושבי הדרום, 44% מהם השיבו שכן יצאו עם מעשן וכך גם השיבו 46% מתושבי אזור השרון. באשר למערכת יחסים ארוכת טווח עם מישהו שמעשן, שוב בלט מקומם של תושבי תל אביב והסביבה לעומת תושבי ירושלים ותושבי חיפה והצפון. כ – 50% מתושבי תל אביב והסביבה אמרו שיפתחו מערכת יחסים ארוכה עם מעשן בעוד רק כ- 34% מתושבי ירושלים והסביבה אמרו כך ו- 37% מתושבי חיפה והצפון. בקרב תושבי הדרום, 39% מהם אמרו שיפתחו מערכת יחסים ארוכה עם מעשן וכך גם אמרו 43% מתושבי השרון.

המשתתפים בסקר אף נשאלו על הרגלי העישון שלהם והסתבר כי 17.1% מהישראלים הצהירו על עצמם כמעשנים באופן קבוע בעוד כ 9.7% ציינו כי הם מעשנים מדי פעם ובסך הכל 73.2% מהישראלים העידו כי אינם מעשנים כלל. הבדלים משמעותיים בין גברים לנשים הופיעו בתשובות לשאלה הזו והסתבר כי בעוד 19.9% מהגברים מעשנים באופן קבוע, אצל הנשים יש קצת פחות. 14.5% מהן אמרו שהן מעשנות בקביעות. מבין אלו שאמרו שהם מעשנים מדי פעם התגלה כי 11.7% מהגברים מעשנים מדי פעם בעוד רק 7.9% מהנשים. בנוסף הסתבר כי 16% מתושבי ירושלים הצהירו כי הם מעשנים באופן קבוע ו- 7% מהם מעשנים מדי פעם. 18% מתושבי תל אביב אמרו כי הם מעשנים באופן קבוע וכ – 9% מהם מדי פעם. 13% מתושבי חיפה והצפון הודו כי הם מעשנים באופן קבוע וכ – 9% אמרו שמעשנים מדי פעם. 23% מתושבי השרון, אמרו שהם מעשנים באופן קבוע ורק 6% מעשנים מדי פעם, באשר לתושבי הדרום, 18% מהם מעשנים באופן קבוע בעוד 14% מהם מעשנים מדי פעם. באופן כללי ניתן לומר על פי הסקר כי 77.5% מהנשים בישראל אינן מעשנות בעוד רק 68.5% מהגברים מדווחים על כך.

הסקר נערך ביוזמת חברת התרופות גלקסו סמית קליין, יצרנית ניקוויטין, מדבקה שקופה לגמילה מעישון אשר הושקה השבוע, לקראת ה-31 במאי, בו מצוין בישראל ובעולם היום הבינלאומי ללא עישון באמצעות מכון המחקר מרקט ווטש (Market watch).